2014m. Klubo nuotraukos

Erotinė fotografija – vis dar tabu

Patys fotomenininkai pastebėjo, jog į erotikos temą Lietuvoje vis dar žiūrima labai atsargiai. Prisipažino, jog kai kuriems tai buvo pirmasis bandymas fotografuoti nuogą modelį ir kad teko ilgokai derėtis su žmonomis, kad šios išleistų į renginį. O ir pozavusios merginos viešinti erotinių fotografijų neleido.

Tuo, jog modeliai, pozuojantys erotinėms fotografijoms, nori išlikti incognito buvo viena iš priežasčių, kodėl klaipėdietis fotografas Saulius Jokužys pradėjo perdirbinėti aktų fotografijas su šiuolaikinėmis kompiuterinėmis programomis. Šiose fotografijose ne tik veidų nepažinsi, spalvose ir deformacijose kartais išnyksta net kūno kontūrai.

S. Jokužio fotokompografijos paroda “Era-S”, atidaryta Antano Mončio namuose-muziejuje, buvo vienas iš pagrindinių renginio akcentų. A. Mončio muziejaus direktorė Loreta Turauskaitė, pasidžiaugusi dideliu palangiškių ir kurorto svečių susidomėjimu, pastebėjo, jog erotikos tema nebuvo svetima ir A. Mončiui – muziejuje yra dvi šio Prancūzijoje kūrusio menininko skulptūros būtent šia tema. “Mončys mylėjo moteris ir moterys mylėjo jį. Manau, kad ši paroda jam labai patiktų”, – sakė muziejaus šeimininkė.

Pats parodos autorius pajuokavo, jog jam moterys taip pat visada patiko labiau nei vyrai. “Tačiau patikimas – tai tik paviršius. O moters sielos, dvasios, galios suteikti gyvybę vyrai niekad nesupras. Šios fotografijos – tai mano noras pažinti, suprasti moterį”, – sakė fotomenininkas, pristatydamas 42 darbų ekspoziciją.

Po parodos pristatymo į į Palangos fotoklubo galeriją “Vėtra” sugrįžę fotografai aptarinėjo atsivežtas savo fotografijas bei albumus, entuziastingai diskutavo apie fotografijos technologijas, apie individualumo, savito braižo paieškas ir erotinius siužetus.

Tiek fotomenininkai, tiek fotografija besidomintys palangiškiai susidomėję klausėsi vieno iš Lietuvos fotografijos klasikų Stanislovo Žvirgždo paskaitos “Erotika lietuviškoje fotografijoje”. Lektorius atskleidė dar mažai žinomus ir netyrinėtus prieškario Lietuvos fotografijos puslapius, nustebino auditoriją faktu, jog tautosakos tyrinėtojas ir rūpintojėlių fotografas Balys Buračas taip pat fotografavo ir aktus, ir ne tik ežeruose ar upėse besimaudančių mergaičių ir berniukų, bet ir savo.

Vakaro vinimi tapo garsaus kauniečio menininko, metalo skulptoriaus Juozo Ruzgo filmų peržiūra. Autorius pats pristatė filmą apie savo kūrybą, nematytus kadrus iš Sausio 13-osios, o paskui parodė du septintajame-aštuntajame dešimtmetyje filmuotus erotinius filmukus “Metų spalvos” ir “Besmegenis”, kurie tuo metu buvo demonstruojami pogrindžio sąlygomis naktiniuose restoranuose ir pristatomi kaip striptizas.

Po seminaro fotografai, aptardami rezultatus, kalbėjo, jog būtų gerai, kad toks susibūrimas taptų pavasariška tradicija. “Galbūt tik nereikėtų jo taip drastiškai vadinti. Gal pakeisti kaip nors tą žodį erotika. Tuomet gal susidomėjimas būtų dar didesnis”, – svarstė S. Jokužys.

Jurga petronytė
“Vakarų ekspresas” 2009-04-20 Nr. 89